Gode tips

GODE TIPS OG LØSNINGER

Å være løsningsorientert er en egenskap de fleste med AMC og deres pårørende er kjent med. Her samler vi opp tips til løsninger på dagligdagse gjøremål. Del gjerne egne erfaringer og tips! Kanskje kan ditt tips være med å gjøre hverdagen enklere for andre.

Har du noe du vil dele med oss andre som du tror andre kan ha nytte av, så send oss gjerne ditt tips til webredaktør eller på Facebookgruppa vår.

ELLINOR`S SUGERØRHOLDER

Tekst og foto: Ellinor Nes Aune

Har du opplevd at sugerøret faller ut av glasset når du drikker brus?

I så fall er en sugerørholder noe for deg.

Jeg oppdaget denne på enhjelpemiddelmesse der de hadde alt fra store til små hjelpemidler.

Sugerørholderen holder sugerøret fast i glasset/koppen og du kan nyte brusen uten å bli frustrert.

SALT- OG PEPPERBØRSE

Tekst og foto: Siv Ragnhild Schultz

Innimellom synes jeg det kan være vanskelig og tungt å vri på ting - som for eksemple syltetøylokk, små korker og ikke minst salt- og pepperbørser hvor du kverner saltet eller pepperet ved å vri på.

Så da jeg fant denne pepperkverna du kan se på bilde her - var gleden stor!

For denne er så mye lettere å holde på og bare ved å klemme håndtaket sammen, så var det mye enklere for meg å bruke salt- og pepperkvern.

En liten ting i hverdagen - men likevel fint når ting kan fungere bedre!

Kverna heter "Chef`n"  og jeg kjøpte min i Danmark - men de er til salgs i Norge på vanlige kjøkkenutstyrsbutikker som Til Bords og Christiania Glassmagasin.

MIN FORLENGEDE ARM

Tekst og foto: Siv Ragnhild Schultz

Alle og enhver har vel innimellom kjent at det har begynt å krible og klø sånn akkurat midt på ryggen eller akkurat der man ikke kommer til på egen hånd. Og kanskje særlig for oss AMC-ere kan det fra tid til annen være vanskelig å få tak til å klø seg på f. eks et myggstikk. Hjemme hos meg har det titt og ofte vært dørkarmer og lignende som har fått unngjelde når kløen har kribla som verst.

Men en dag kom jeg over denne - "Min forlengede arm"

Den er laget som en god gammeldags radioantenne som kan trekkes ut med en "kløhånd" ytterst. Jeg betalte den nette sum av kr. 69,- og jeg kjøpte min på Kremmerhuset, en pyntebutikk som ofte er å finne på kjøpesenter rundt omkring i landet.

Nå kan jeg klø meg midt på ryggen når jeg klør akkurat DER

.

Kanskje også en gaveidé til den som har alt?