Prisutdeling NRK TV-serie - Rikke

PRISUTDELING

"Sånn er jeg og sånn er det"

Rikke sammen med Ilze Burkovska Jacobsen fra Bivrost film&TV as. Ilze har hatt regien på episoden med Rikke.

2013 \\ 01-25  Tekst og foto: Saskia Aleida Van Veen

Jeg er ikke vanlig, men hvem er vel det!

Fredag 25. januar ble Rikke og alle de andre barna fra filmserien "Sånn er jeg og sånn er det" feiret med en flott prisutdeling hos NRK.

Webredaktøren i AMC-foreningen var så heldig å få delta.

Dette ble en flott markering som fant sted i et av møtelokalene hos NRK sin barne- og ungdomsavdeling. Omtrent 70 personer var invitert og deriblant var selvsagt ”vår egen” Rikke og hennes mor, og de 9 andre barna fra serien med familier.

Margrethe Røed fra NRK Super er et kjent fjes for alle barn og i sin særegne stil kom hun fykende inn i lokalet for å åpne denne markeringen. Vi startet med å synge sammen tittellåten fra filmserien.

Deretter spurte Margrethe barna som deltok i serien om regissører og filmteam hadde vært strenge og bestemte med de under innspillingen? Ja, mente hun selv, og dermed måtte Trond, Marianne og Ilze fra Bivrost film&TV as som har stått for idé, manus og produksjon, frem på scenen. Margrethe fra NRK Super hadde flere morsomme påfunn og oppgaver på lur til disse tre. Dette ble til mye moro for oss i salen, og både barn og voksne fikk seg en god latter.

Etter dette showet forsvant Margrethe like fort ut av rommet som hun hadde kommet inn.

Nå var det tid for taler og hilsener. Leder for NRK Super og representant fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), som sammen har finansiert filmene og arrangert denne prisutdelingen, hadde hvert sitt innlegg med ros og takk til barna som har deltatt.

"Filmserien ”Sånn er Jeg og Sånn er det” synliggjør på en fantastisk god måte hvordan barna takler hverdagens mange utfordringer. Filmene viser glade barns mestring og deltakelse i fungerende sosiale fellesskap", sier Mari Trommald, direktør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

Serien bidrar til, på en utrolig flott måte å spre kunnskap, aksept og alminneliggjøring om hvordan mennesker med nedsatt funksjonsevne har det i hverdagen. Serien er laget av barn og for barn, men den er like nyttig for voksne å se. Vi voksne har mye å lære av barn og episoden fra denne serien kan med fordel brukes i undervisning på skolene.

Både for elever og lærerer. Til skolestart 2013 arbeides det med at filmene skal sendes til landets barneskoler sammen med et arbeidshefte for å oppmuntre til samtale i klasserommet rundt temaene filmene tar opp.

”Sånn er jeg, og sånn er det” – episodene ligger tilgjengelig på nrk.no og kan sees der.

Etter talene var det tid for å se på et par av filmene som ble valgt ved trekning. Vi fikk se episoden om Benjamin som har en blødersykdom og må være forsiktig så han ikke slår seg kraftig, og Lavrans fra Jondal som har Aspergers syndrom.

Så var det tid for markeringens kanskje største høydepunkt – prisutdelingen.

En etter en ble barna ropt frem for å motta en pokal med navneinskripsjon på. Prisen ble delt ut av ass. helsedirektør Bjørn Guldvog og direktør for Bufdir Mari Trommald. En høytidlig overrekkelse både for prismottakerne og alle andre fremmøtte.

Det var nok mange stolte mødre, fedre og søsken i salen og den utsendte representant for AMC-foreningen var også veldig stolt!

Jeg er sikker på at jeg har hele foreningen med meg når jeg takker deg Rikke for at du har stilt opp på dette prosjektet. Det at du har vært med, og på denne måten bidrar til å synliggjøre og formidle kunnskap og hvordan det er å leve med AMC er fantastisk flott gjort. Det er modig å stille opp, men vi tror at det også har vært en artig opplevelse å få være med. Det er jo slett ikke dagligdags å ha et filmteam med seg over alt.

Stor applaus til deg Rikke, alle de andre barna, regissører, filmteam og andre medvirkende for et flott bidrag til å alminneliggjøre hvordan det er å leve med en funksjonshemming / kronisk sykdom. Dette er viktig og nødvendig for å skape et mer inkluderende samfunn der alle har plass og alle kan delta.

Margrethe fra NRK-Super i kjent stil

Trond, Ilze og Marianne fra

Bivrost film&TV as

Rikke med pokalen hun fikk for

deltagelse i filmserien.

Alle deltagerne fra "Sånn er jeg og sånn er det" etter prisutdelingen.

Pølser til liten og stor som avslutning på en flott markering.

Fakta om serien

Fakta om ”Sånn er jeg og sånn er det” :

Filmserien Sånn er Jeg og Sånn er det viser totalt tjue barn med ulike funksjonsnedsettelser/ kronisk sykdom. Hver enkeltepisode portretterer ett barn og er på 12 ½ minutt.

Første ti episoder i serien ble vist i NRK Supers  Julemorgen 2010. Ti nye episoder er nå ferdigprodusert og blir vist på Julemorgen 2012.

Ravi har skrevet og fremfører tittellåten til serien. Øvrig musikk komponert av Karlis Auzans.

Serien er laget av Bivrost film & TV as har stått for idé, manus og produksjon . NRK og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har finansiert prosjektet..