2017 Nordisk Merket i Valdres

NORDISK LIKEMANNSSAMLING PÅ MERKET 27. - 30. JULI 2017

Omtrent midt på Golsfjellet i Tisleidalen ligger Merket, et overnattingsted omgitt av en vakker natur som innbyr til mange ulike turmuligheter og aktivitetstilbud.

Her møttes over 50 deltagere fra den svenske og norske AMC-foreningen til innholdsrike dager en helg i juli.

Tema for samlingen var friluftsliv!

Tekst og foto:Saskia Aleida Van Veen

Ved den koselige takoverbyggede uteplassen fikk hele gruppen informasjon fra aktivitetslederen på Merket om hva vi kunne vente oss disse dagene. Litt regn i lufta på ankomstdagen la ingen demper på stemningen i gruppa. Også denne gang var det familier som var med på samling for aller første gang. Det er alltid veldig hyggelig å bli kjent med nye mennesker som vil være med i felleskapet til foreningen.

Det oppsatte programmet var variert og var basert på aktiviteter utendørs. Rebusløp var første post på programmet med stasjoner som bød på både faglige og praktiske utfordringer. Vi ble delt inn i grupper på tvers av de to landene, dette gav oss en fin mulighet til å bli kjent med nye folk. Rebusløpet bestod av 6 ulike poster langs en turvei i nærområdet på Merket. Hesteskokasting, linebalansering og «team building» var noen av utfordringene gruppene fikk.

En mer fartsfull aktivitet var elvepadling nedover Tisleia, en tur på ca. en time. Ja, noen ble faktisk ganske så våte! Men moro å utfordre seg selv på en aktivitet man kanskje ikke gjør så ofte til vanlig. Våt eller tørr, alle fikk pinnebrød og saft i gapahuken etter turen!

Vil du sitte inni en ball på vannet? Ja, det var det mange som ville prøve! Denne aktiviteten går ut på at man sitter inni en oppblåsbar ball også kalt «Funball» eller "Walk-on-water-ball". Med andre ord; du kan faktisk gå på vannet mens du er inne i denne ballen. Kjempemoro for både liten og stor! Dette er jo absolutt ikke noe for de med klaustrofobi, men blant AMC- gjengens tøffe medlemmer var det ikke mange som lot være å prøve.

Klatreveggen stod heller ikke uprøvd. Med god og trygg hjelp fra aktivitetslederen var det svært mange av medlemmene som utforsket denne aktiviteten. En spesiell følelse å komme ut av rullestolen – og være høyt, høyt oppe i veggen. Klatring er fullt mulig også for funksjonshemmede. Det handler kun om tilrettelegging!

Vikingaktiviteter – en dag i Vikingleiren. Merket har også en Vikingleir med mange ulike hus. Det største huset, Årestogo inneholder en stor bålplass med benker, reinskinn og oljelamper. Været var bra så vi oppholdt oss ute og fikk prøve våre ferdigheter som viking gjennom ulike aktiviteter som bueskyting og øksekasting. I tillegg kunne vi smi våre egne tinnsmykker. En fin opplevelse, - og for en kort stund kunne leve slik vikingene gjorde det.

Sosialt samvær er også en viktig faktor når AMC-foreningen arrangerer likemannssamlinger. Erfaringsutveksling med mange hyggelige mennesker, spill, dans, lek og latter er stikkord på fritiden vi tilbrakte sammen da den organiserte aktivitetsdelen var over.

I tillegg må det nevnes at maten også er en viktig del på slike samlinger. På Merket fikk vi god mat! Flott buffet til lunsj med både kalde og varme retter og deilige middager til kvelds.

Tiden flyr så altfor fort når man er på AMC-samling og vipps var dagene over. Det ble en flott nordisk likemannssamling og vi håper at alle som var med denne gang også er å se igjen på neste treff.

Takk for denne gang og på gjensyn!