2016 Nasjonal Langesund

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I LANGESUND 7. -10. JULI 2016

Det var en glad og spent gjeng som booket inn på det vakkert beliggende Quality Resort Skjærgården i løpet av torsdag. Noen langveis fra pr bil, fly, tog og buss, noen fra hytte og feriedager mye nærmere.

Mange av medlemmene i vår norske AMC likemannsforening kjenner hverandre fra mange år tilbake og gjensynsgleden er alltid hjertelig og stor!

Heldigvis får vi nye og unge medlemmer, som med sine familier vil være med å bygge nye og viktige AMC-bånd. Vi vet det er medlemmer” der ute” som ikke er med på treffene, og håper blant annet dette referatet vil få enda flere til å være med ved neste anledning!

Tekst og foto: Eli Marie Fossum - mamma til Renayy 12 år

Det formelle programmet startet fredag formiddag. Da hadde vi et veldig engasjert og lærerikt foredrag av Ellen Berg Smebye fra TRS, som er Kompetansesenteret for sjeldne diagnoser. Dette ligger ved Sunnaas, på Nesodden utenfor Oslo i Akershus. Hun er utdannet idrettspedagog og har tatt doktorgrad i spesialpedagogikk og hennes doktoravhandling ”Jeg kan, jeg vil, men jeg passer visst ikke inn.” En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning). Studien er offentlig tilgjengelig hvis du ønsker å lese mer se link på denne side.

Ellen tok utgangspunkt i temaet for likemannssamlingen som var ”Fysisk aktivitet og idrettsglede”. Hun ba oss alle finne 1 (ett) ord vi assosierte med tema! Det var flere som kom frem med samme ord, men de ulike ordene representerte også et mangfold, som hun kommenterte er typisk for menneskers ulik oppfatning av nettopp fysisk aktivitet. Hva betyr fysisk aktivitet for nettopp deg, hva vil du gjøre, hvorfor og hvordan? Hvilke verdier bygger vår oppfatning av fysisk aktivitet på? Vi ble utfordret til å reflektere over egen aktivitet. Hvordan ser vi på oss selv og hva påvirker oss? For AMC-ere er ikke bevegelse nødvendigvis kun av kroppen, men også via hjelpemidler.

Hun stilte spørsmålet; ”Hvorfor være (eller IKKE være) fysisk aktiv?” og gav oss nøkkelverdiene; egenverdi, kunnskap, nytteverdi, helsegevinst og hun sier vi også må anerkjenne andre verdier som for eksempel; glede (etter aktivitet som inspirasjon til å fortsette), mestringsfølelse og egne mål!

Med referanse til sin doktoravhandling sier Ellen at det er vanskelig og forske på AMC og fysisk aktivitet p.g.a. begrenset ”materiale” dvs. antall personer, det er etiske begrensninger, mange variabler og fysisk aktivitet justeres etter symptomer.

Faktorer som påvirker tilbudet innen fysisk aktivitet og idrett kan være kompetanse, lokalmiljøet, venner (stor påvirkning i tenår, ungdomsår), foreldre, rammebetingelser som læreplan i skolen, hjelp og assistanse, tilgang til aktivitet.

Så nevnte hun de utrolige mange ulike typer fysisk aktivitet AMC-ere kan drive med og listen ble enda lengre når hun spurte forsamlingen om forslag! Vi ble igjen engasjerte ved og komme med våre synspunkter og erfaringer i forhold til hvilke utfordringer og begrensninger som oppleves.

Hun konkluderte med at hun som idrettspedagog ikke kan holde foredrag om HVA som er fysisk aktivitet fordi da ville hun holdt på til nå…fordi det nettopp er SÅÅ MASSE!! Og det er opp til DEG hva du definerer som fysisk aktivitet og hva som gir nettopp DEG GLEDE ved og være aktiv!

Etter foredraget var det deilig med en varm lunsj, hvor alle fikk servert herlig grillet laks på en seng av fennikel-salat med saltbakte Amadrine-poteter, og en fyldig mokkadessert som smakte helt himmelsk! Barna (… og et par tenåringer/unge voksne) som ikke var overbegeistret for laksen fikk til og med velge pølser og pommes frites isteden og velge seg is til dessert.

Selv med fare for og synke til bunns etter DEN lunsjen møtte nesten alle i badetøy i badeland som ligger vegg-i-vegg med hotellet bare en time senere! Der møtte vi Ellen igjen, som samlet oss alle for et par enkle, men veldig effektive og artige sangleker egnet for oppvarming i bassenget. Bare smil og latter hos alle i vannet! Etter dette viste Bente Aalling Skovgaard fra Danmark noen teknikker på svømme-typer som f.eks. butterfly og rygg, og hvordan man kan flyte og snu seg ved bruk av kun pust og mageøvelser. Bente har vært deltager i Paralympics flere ganger.

Så var det fritt frem i badeland så lenge vi ønsket! Solen skinte og vi kunne svømme rett UT og nyte en drink, en is eller bare solen enten i bassenget eller på” Beach’ en” som lå rett utenfor i forbindelse med bassenget.

Det ble en liten intern konkurranse mellom de voksne mennene som skled sklia ned på tid, det endte dessverre med at en av pappaene fikk seg et stygt kutt over øyet og nesten bet av seg tunga …. Han ble lappet sammen på den lokale legevakten og alt gikk bra!

Lørdagen ble det avholdt årsmøte i AMC-foreningen. De tradisjonelle postene som regnskap og budsjett gikk rasende fort (vi har god økonomi!) og plutselig hadde vi valg. Det er en forutsetning og viktig jobb for foreningens liv og virke at alle medlemmer tar en tørn og bistår som kandidater til styre og komiteer! Det sittende styret fortsetter, ikke alle var på valg, og på grunn av et lederskifte midt i perioden ble fungerende leder Hege Klaussen eneste kandidat som stilte, valgt for et år til. Det ble også applaudert for ny valgkomite GRATULERER TIL ALLE!

Vi diskuterte også hvordan vi skal få flere medlemmer og hvordan få eksisterende medlemmer mer aktive, spesielt i den lukka Facebookgruppa vår for medlemmer, og på den åpne Facebooksiden hvor foreningen har som mål å nå ut til nye potensielle medlemmer. Så ta utfordringen I DAG; GO ONLINE!!

Så var det tid for AKTIVITET for ALLE! Styret, i samarbeid med hotellet, hadde arrangert en rundløype med poster. Vi ble delt i 7 lag, med 3 og 4 deltagere. Postene hadde utfordringer for kropp og hode! Vi både lyttet, tittet, kastet, skjøt (med luftgevær), grublet… og GRILLET! Det var utelunsj med hamburgere og pølser på menyen ... mmm!

Vi hadde varmt og nydelig vær hele helgen og det var herlig og avslutte rundløypa med et bad! Noen valgte til og med et sjøbad … og jeg er HELT sikker på at alle storkoste seg!

Lørdagskvelden ble som vanlig på våre treff avsluttet med en fantastisk festmiddag! Servitøren som hadde vårt bord (mega langbord!) skrøt av oss som gruppe og det var virkelig GOD STEMNING rundt bordet.

Søndag morgen tok vi igjen et vemodig farvel, men heldigvis sier vi "PÅ GJENSYN”, og håper disse "smakebitene” fra Langesund frister til deltagelse ved neste års treff. Da blir det nordisk treff med den norske AMC-foreningen som arrangør, vi vet ennå ikke hvor vi skal dra, men ønsker oss et sted vi kan være litt mer for oss selv og med fortsatt fokus på samhold og aktivitet!

TUSEN TAKK FOR EN TOPP HELG OG VEL MØTT I 2017!

VIL DU VITE MER?

ELLEN BERG SVENDBY | AVHANDLING (DOKTORGRAD)

«Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn»