2015 Nordisk Sälen, Sverige

NORDISK LIKEMANNSSAMLING I SÄLEN, SVERIGE 5. -9- AUGUST 2015

I begynnelsen av august var det igjen tid for å delta på likemannssamling i AMC-foreningen. Det er flere år siden sist det var nordisk AMC-samling. Så gleden var stor da den svenske AMC-foreningen inviterte oss nordmenn til å delta på deres planlagte sommersamling.

Den 5. august ankom vi til Sälen som ligger i vakre Dalarna.

Her skulle vi holde hus på Ski Logde Lindvallen, et stort og fint turistkonsept med alle fasiliteter man kan ønske seg.

Til sammen var vi ca 70 påmeldte til den fire dager lange samlingen.

Det oppsatte programmet var variert med mange interessante foredragsholdere, underholdning, fritid samt aktivitetsrom for de minste barna.

Både for de voksne og de eldste barna var det spesielt interessant å få høre på foredraget til Lasse Gustavsson, også kjent som "brannmann Lasse".

Som 24 åring ble han sterkt forbrent og påført store skader i en dramatisk gasseksplosjon. Dette er en strek historie! - Om ulykken, den vanskelige tiden på sykehuset og den lange veien tilbake til livet.

Gustavsson fortalte oss om å våge, om viljen til liv og hva livskvalitet er. Dette fikk han god tid til å tenke på i løpet av den lange tiden han hadde på sykehuset.

Han fikk god støtte fra sine kollegaer, men det var hans egen innstilling og tanker som hjalp han fremover. Hans motto i livet; mening, livslyst,, ha det gøy og å være fri, har hjulpet ham på reisen han har gjort.

«Dine tanker – dine muligheter»

Vi hadde også besøk av tre tidligere toppidrettsutøvere, Simon Itkonen, bordtennis, Vicky Wedin, skyting, og David Lega, svømming. Flere av oss har møtt David før, og som alltid er det morsomt og interessant å høre han fortelle. En sjelden inspirerende foredragsholdere, som klarer å få alle til å forstå at "ingenting er umulig".

For oss nordmenn var Vicky og Simon et nytt bekjentskap. De fortalte om viktigheten av idrett i deres liv. Alle tre har tatt medaljer i Paralympics og de er til stor inspirasjon for oss i AMC-foreningen. Simon og Vicky er fortsatte engasjerte i idrett for funksjonshemmede, Simon i en bordtennisklubb i Örebro, og Vicky i skytingen skytterforbundet. David har valgt å vie seg til politikken, men han har fortsatt et stort hjerte for arbeid for handikapidretten.

En annen foredragholder var Eva Kimber, som er overlege ved Akademiska barnsjukhuset i Uppsala. Kimber har også skrevet en doktorgrad om "Arthrogryposis". tittelen på avhandlingen hennes er: "Arthrogryposis - Causes, consequences and clinical course in amyoplasia and distal arth."

For de som hadde lyst å snakke med Eva Kimber var det også avsatt en stund til dette.

Innimellom gode og interessante fordrag var det sosialt samvær, svømming, bowling, spaserturer, erfaringsutveksling, samtaler, latter, bordtennis, og mye mer. Været var bra og ettersom bygget Experium med alle sine tilbud og restauranter lå utenfor leilighetskomplekset fikk vi alle små lufteturer om dagen for å få mat. .

En kveld fikk vi være med på en fantastisk flott underholdning av Tim Palm, en av ungdommene fra den svenske foreningen. Med disko lys og god stemning i salen sang han sin egenkomponert musikk. Instrumentene styrer han med føtter, nese og munn. Nok et bevis på at "ingenting er umulig"

På plakaten lørdag kveld stod det Popquiz med "Stump". Stump kommer fra Gislaved og reiser rundt i landet og holder foredrag om bl.a. mobbing. Det var mange lag som kjempet om å vinne, og de stolte vinnerne fikk motta førstepremien i form av en vinyl plate formet som en bolle.

Som alltid når søndagen kommer eg det tid for å pakke, ta avskjed og begynne på hjemturen. Det er alltid fint å være med på AMC-samling. Vi takke den svenske foreningen for at vi fikk være med! Stor takk til de som har stått for forberedelser og planlegging av en flott og lærerik samling.

På gjensyn!

VIL DU VITE MER?