2012 Nasjonal Trondheim

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I TRONDHEIM 21. - 24. JUNI 2012

Så var det igjen klart for et av sommerens høydepunkt; AMC likemannssamling. Denne gang i Trondheim.

I strålende sommervær ankom vi Radisson Blu Royal Garden Hotel som skulle være vår base i fire dager

Torsdag ettermiddag ble vi møtt i hotellets foajé av komiteen som ønsket oss velkommen og delte ut mapper med informasjon. Vi hadde en liten samling med en kort presentasjon av deltagerne og litt praktiske opplysninger før vi gikk til middag denne kvelden. Da kom også de fire siste deltagerne og dermed var alle de 28 påmeldte på plass.

Det er alltid hyggelig å se nye ansikter på likemanns-samlingene. Medlemstallet i AMC-foreningen øker sakte men sikkert og det er veldig gledelig at noen av de nye medlemmene også finner veien til samlingene våre.

Når AMC-ere møtes er det mye å prate om og gjensyngleden for de ”gamle travere” er alltid stor. Praten satt løst denne kvelden.

Fredag – foredrag for de voksne og kreativ verksted for barna.

Etter en god frokost startet programmet kl ti med besøk av Geir Johnsen fra NAV. Han var innom flere temaer, som grunn- og hjelpestønad, bil, andre stønader, hjelpemidler, arbeidsavklaringspenger og funksjonsassistanse. Her er mange og ofte kompliserte regler å forholde seg til. Egenerfaringer fra deltagerne som blir delt i plenum er derfor nyttige å få frem.

Det kan nevnes at det er kommet nye regler for stønad til barn/bil. Tidligere var det bare personer uten gangfunksjon som fikk stønad til rullestolbil (gruppe 2 bil). Fra januar i år er dette endret slik at også personer med sterkt begrenset gangfunksjon under 18 år har mulighet til å få støtte til slik bil.

Etter en kort pause fortsatte fordraget nå av Wenche Ervig og Anne Berit Kvaal fra Husbanken. De snakket henholdsvis om husbankens finansielle produkter og om bostøtte. Husbanken kan gi både lån, bostøtte og tilskudd.

For de som er i etableringsfasen er det lurt å sjekke husbanken sin nettside - som er en god og informativ side. Her ligger også beregningskalkulator for å finne ut om en har rett på bostøtte samt beregning om hvor mye en kan låne til kjøp av bolig.

Etter lunch var det sosionom Brede Dammann fra TRS sin tur til å forelese. Han snakket bl.a. om hvordan vi best kan beskrive vår situasjon og våre behov for de ulike instanser. Det å gi en god funksjonsbeskrivelse av seg selv slik at ”alle” kan forstå behovene som måtte finnes kan være en utfordring. Det er nok mange av oss som har erfart at det er vanskelig å nå frem f. eks i samtaler med NAV.

Brede Dammann gav oss ulike tips som bl. a. å legge ved en DVD om seg selv som kan bedre synliggjøre de problemene / utfordringene man står ovenfor. Det er viktig også å beskrive de ”dårlige” dagene man har. Dammann snakket også litt om hvordan vi som brukere kan nyttiggjøre oss av TRS.

Er du forresten registret hos TRS? Hvis ikke er dette noe å tenke på.

TRS mottar noe henvendelser fra ulike instanser i forhold til opplysninger om AMC-diagnosen, men flere kan gjerne nyttiggjøre seg av kompetansen TRS sitter med. Føler du f.eks. at fastlegen din trenger mer informasjon, be han eller henne om å kontakte TRS for informasjon.

Med dette var fredagens foredrag over og et besøk i Vitensenteret stod på programmet. ”Vitensenteret skal belyse teknologiens og naturvitenskapens betydning for samfunnsutviklingen, motivere til læring, inspirerer de besøkende til å stille spørsmål og lære mer”. Her får både barn og voksne leke seg i fri utfoldelse i vitenskapens verden!

I det fine sommerværet og med kort avstand fra hotellet kunne vi spasere til Vitensenteret. Vi fikk hele senteret for oss selv etter stengetid noe som var helt topp! God plass til oss alle og ingen ventetid på de ulike stasjonene. Vi utfoldet oss alle som en og hadde noen fine timer i senteret.

Vell tilbake på hotellet rakk vi å skifte og pynte oss litt før middag. Resten av kvelden slappet vi av på hotellet, pratet om løst og fast og hygget oss sammen. Erfaringsutveksling er en viktig og naturlig del av samtalene når vi treffes. Det er nyttig å høre hvordan andre har løst en utfordring eller problemstilling de har stått ovenfor.

Lørdag – årsmøte og sosialt samvær

Vi samlet oss på nytt i vårt tildelte konferanserom, mens barna gikk på naborommet sammen med ungdommene som tok godt vare på de minste under alle forelesningene. Denne formiddagen var satt av til årsmøte og valg av nye medlemmer til styret. Fra NHF kom sentralstyremedlem Anne Berit Berge som hadde en kort innledning før årsmøtet. Møtet gikk sin vante gang og vi gratulerer de ny innvalgte med sine verv.

Så var den faglige delen av dagens program over og vi kunne gjøre oss klare til en fornøyelig tid i Pirbadet; Trondheims ”Badekatedral”.

Noen valgte å gjøre andre ting som shopping, vandring i byen etc. Vi som gikk for det oppsatte programmet i Pirbadet fikk en herlig tid der. Her finnes alt en kan ønske seg av badefasiliteter. Alt fra varmebasseng, boblebad og langdistansebad, til virvelbasseng, bølgebasseng, minibasseng og vannsklier. En herlig opplevelse for både liten og stor!

Senere på ettermiddagen samlet vi oss alle til et besøk på Rockheim – det nasjonale museet for populærmusikk.

Dette museet åpnet i 2010 og gir oss en reise gjennom norsk musikk- og kulturhistorie. Her beveger du deg fra tiår til tiår, fra 1950-tallets gryende ungdomskultur til dagens digitale mediemangfold. På Rockheim er en selv deltakende i opplevelsen ved at en på egen hånd kan styre avspilling av lyd, bilder og musikkvideoer. På denne måten blir en aktiv med å skaper sine opplevelser. Vi koste oss stort de timene vi var her og avsluttet besøket med nydelig mat i museets restaurant.

Lørdagskvelden tilbrakte vi på hotellet og de fire ungdommene ”våre” hadde satt sammen en musikkquiz. Her fikk vi bryne oss både på den ene og den andre måten. Et flott innslag.

Søndag og avreise

Etter frokost på søndag samlet vi oss for å høre Lena Karlsen holde et fordrag om ULOBA.

”Uloba jobber for at vi med assistansebehov skal få leve et fritt og selvstendig liv med borgerstyrt personlig assistanse (BPA). BPA går ut på at vi som får assistanse selv leder våre egne assistenter, og slik kan bestemme hvem som skal komme, når de skal komme og hva de skal gjøre.”

Eldbjørg Madsen sa tilslutt noe om hvordan det er å være arbeidsleder gjennom ULOBA.

Så var vi kommet til veis ende for denne gang. Fire flotte dager sammen hadde gitt oss en god start på sommerferien. All honnør til de i styret som hadde forberedt samlingen. Det var mye fint og variert program, både faglig og sosialt.

Trondheim er en flott by og det var nok flere av oss som la igjen en del av hjertet sitt der. Vi håper at de som var med på likemannssamling for aller første gang fikk fine dager og at det gav mersmak til å delta på flere samlinger.

På gjensyn på nordisk likemannssamling i Danmark sommeren 2013