2011 Nordisk Kristiansand

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I KRISTIANSAND 4. - 7. AUGUST 2011

DEN 6. NORDISKE LIKEMANNSSAMLINGEN I AMC.

Den første nordiske samlingen i AMC fant sted i Danmark i 2001.

Så fulgte Sverige, og i 2005 var det vår tur til å være arrangør. Samlingen ble avholdt i Langesund, med over 100 deltakere. I år var det igjen Norges tur til å arrangere, og stedet var Kristiansand. Denne gang kom det 93 deltakere.

Familien som hadde reist lengst kom fra Færøyene.

Tekst og foto: Berit Evensen

Åpningen ble innledet med et dikt av Lars Saabye Christensen: "På den andre siden av blått", et dikt til refleksjon i en tid som har preget oss alle. (red.: 22.juli 2011 Terrorangrepet i Norge)

Gunvald Hagen, en ung mann med AMC, spilte mesterlig noen stykker på piano. Han er utdannet jazzmusiker, underviser i pianospill og komponerer stykker for piano. Dette var nydelig musikk!

Fredagens program ble innledet med foredrag av Mikael Andersson fra Sverige, som fortalte om sin barndom, oppvekst og voksenliv uten armer og bein. Armløs, benløs, men ikke håpløs! Dette er også tittelen på hans bok om sitt liv. Han ankom hotellet med bil, uten noen form for hjelp.

I tillegg til Mikael, delte også avtroppende leder Stig Morten sammen med sin kone Annikken deres erfaringer. Stig Morten fortalte åpenhjertig om hvordan han i begynnelsen stadig stilte Annikken spørsmål om hun virkelig visste hva hun var i ferd med å begi seg inn på, og på denne måten ga henne flere muligheter til å trekke seg".

Til slutt måtte Anniken sette foten ned for å vise at det i alle fall ikke var hun som hadde noen betenkeligheter, Dette er nok kanskje en situasjon flere kan kjenne seg igjen i?

Kanskje er det ikke alltid andres fordommer som stikker kjepper i hjulene våre (billedlig eller bokstavelig talt) - det kan også være at det er våre egne tanker og fordommer som vises mest og som betyr mest...?

AMC-foreningen takker Mikael, Stig Morten og Anniken for at vi fikk ta deli deres private liv.

"Og ikke nok med det!" Homofil og funksjonshemmet.

Foredraget ble holdt av Monica Wegling, Hun har skrevet en bok om temaet basert på en undersøkelse hun har gjort om homofili og funksjonshemning. Boken heter "Og ikke nok med det!". Her har hun intervjuet 9 kvinner og menn hvordan de opplever å være homofil og funksjonshemmet. Felles for alle er at de lever med dobbelt avvik. Ut fra undersøkelsen kunne hun også si at det å ha enfunksjonsnedsettelse ikke hadde noen negativ betydning for å leve i et homofilt forhold.

"Å være annerledes hele livet” - Forberedelser til voksenlivet,

Egne fordommer om oss selv - voksenlivet/familielivet.

Innledningen ble holdt av psykolog Inger-Lise Andresen TRS, Sunnaas sykehus. Det er laget en brosjyre på TRS, Sunnaas sykehus, om det å være annerledes. Ordet ”annerledes" er valgt fordi det er et nokså nøytralt ord. Hva vil det si å være annerledes? Alle er jo ulike, og alle er litt spesielle!

Det at man er annerledes vil at man må gjøre ting på en annen måte, at man har et behandlingsbehov eller at man er utseendemessig annerledes. I tenårene skal man mer og mer selvstendig forholde seg til resten av verden. Flytting og ulike overganger kan gjøre det vanskeligere med et annerledes ytre. Å komme i arbeid er viktig, der vil faglighet være med på å overskygge funksjonsnedsettelsen,

Dette var en meget innholdsrik dag på samlingen, og forsamlingen, både store og små, satt nok igjen med sterke inntrykk.

Lørdag var det duket for mer avslappende aktiviteter, som fotokurs/kunstgruppe. Dette var fotokurs for alle (v/Tone Edvardsen). Etter et langt besøk i Dyreparken, kom deltakerne tilbake med sine bilder, som ble skrevet ut og hengt opp i en utstilling. Mange flotte bilder, og utøverne fikk hederlig omtale og fortjent diplom!

Søndag var det tid for oppsummering og avreise. En flott nordisk likemannssamling med mange hyggelige bekjentskaper som vi håper å se igjen ved et senere treff!