2010 Nasjonal Tromsø

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I TROMSØ 24. -27. JUNI 2010

Med et lite snev av høst i luften kommer referatet fra sommerens samling på trykk.

Det fint å kunne mimre tilbake til flotte sommerdager sammen med AMC-foreningen og nasjonal likemannssamling som ble avholdt den 24.- 27.juni på Radisson Blu Hotell i Tromsø.

Vi ankom hotellet utpå torsdag ettermiddag og mange hadde hatt en lang reise bak seg enten med fly eller bil. Det var godt å komme frem, finne rommet sitt og strekke på bena.

Etter et kort samlingsmøte der styret informerte om helgens spennende aktiviteter samlet vi oss til god middag i spisesalen. Med stort og smått telte den flotte gjengen 34 stykker, noen kjente fjes og noen som var med for aller første gang. For gamle travere er det alltid moro å treffes igjen men det er ekstra hyggelig når det kommer nye deltagere til samlingene våre!

Fredag – foredrag for voksne, lek og moro for barna.

Etter en god frokost gjorde de voksne seg klare til dagens fordrag, mens barna under tilsyn av ungdommene gikk til et eget rom hvor det var leker og andre aktiviteter.

Første foredragsholder kom fra skatteetaten med informasjon fra temaet ”særfradrag ved store sykdomsutgifter” – et tema som er meget aktuell for vår gruppe.

Foredragsholderen gikk igjennom mange interessante punkter og mange av oss ble nok klar over at her er det mer å hente på fradragssiden enn vi har vært klar over. Det er mange utgifter som gir rett til fradrag og foredragsholderen presiserte viktigheten med å få frem at det er en klar sammenheng mellom utgiften og sykdommen/lidelsen på det man krever fradrag for.

Egne erfaringer ble også delt og samtalen omkring dette temaet tok vi med oss til lunchbordet som var neste post på programmet.

Etter en velsmakende lunch og en liten luftetur ut i Tromsø by fortsatte foredragene, denne gang med lege/ernæringsfysiolog Nina Riise.

Hun snakket fra temaet ”AMC og ernæring”. Her fikk vi fin informasjon om generell kosthold som er viktig for alle mennesker. Riise gav også noen praktiske råde ved f.eks spisevansker, matlaging ved nedsatt håndfunksjon og råd ved overvekt.

Det å gi noe spesifikk informasjon om kostholde rettet mot mennesker med AMC er vanskelig og det finnes heller ikke noe litteratur på dette.

Men man kan anta at mennesker med AMC kan ha en noe lavere forbrenning enn andre på grunn av annen kroppssammensetning og nedsatt mulighet for aktivitet. Men som blant resten av befolkningen er det stor variasjon på dette.

Etter en liten pause med kaffe og noe å bite i fortsatte programmet i foredragsasalen. Nå fikk vi høre noen av foreningens medlemmer dele egne erfaringer fra temaet : ”jeg tør, jeg vil, jeg kan”.Vi fikk høre hendelser fra hverdagen med fokus på mestring og hvor man har sett mulighetene fremfor begrensningene.

Det å kunne dele egne erfaringer med hverandre er uvurderlig og er en stor og viktig del av det å være på likemannssamling.

Etter en interessant dag med mye nyttig informasjon, kunne vi gjøre oss klar til middag og til en avslappende fredagskveld på hotellet. Som vanlig går praten livlig for seg når vi er sammen.Det er alltid mye å snakke om. Mange i gruppen har de samme erfaringene og opplevelsene omkring det å ha AMC eller det å være pårørende til noen som har AMC. Mens de minste lekte og koste seg satt resten av gjengen og pratet om fast og løst til det var på tide å finne senga.

Lørdag – dagstur til Sommarøy

Neste dag bar med seg noe penere vær enn det værmeldinga tilsa. Dette var vi selvsagt glade for da denne dagen skulle tilbringes utendørs og med de utfordringer naturen kan gi oss. Målet for dagen var at vi alle skulle få mestre utfordringer, og få spektakulære opplevelser i den fantastiske nordnorske skjærgården. Vi ble hentet i buss og to store taxier rett etter frokost.

Turen fra Tromsø til Sommarøy tar en liten time og styremedlem Iril, som har trødd sine barnesko i området, kunne fortelle mye fra det vi så på vår vei.

Den nydelige skjærgården med de fine hvite sandstrendene vi kjørte forbi fristet nok noen og enhver til et bad. Men da skulle gradestokken ha vist litt mer….

Da vi ankom Sommarøy ble vi mottatt av folk fra Sommarøy Artic Hotell som skulle være med oss denne dagen på naturaktivitetene.

Først var det enkel lunch i en lavo mens vi fikk informasjon om det forestående programmet. Her var det sannelig utfordringer i vente!

Etter maten skiftet været og det ble sur og kald vind. Men med mat i magen og godt med klær så stoppet ikke dette denne gjengen for å utfolde seg. Det var mange som ville prøve de ulike aktivitetene som bl.a. bestod i å klatre opp i en 13 meter høy mast, hoppe ut og forsøke å nå en trapes som hang to meter foran seg. Eller balansere på bom eller line høyt over bakken. Vi var hele tiden godt sikret med tau og seletøy og for de fleste ble dette mer enn nok spennende! Parallelt med disse aktivitetene gikk en maxitaxi opp og ned til Hillesøytoppen på ørnesafari.

Her ble vi transportert gjennom forsvarets tunnel og helt opp til toppen hvor vi altså kunne se ørn, om vi var heldige. Dessverre ble sikten nokså dårlig etter hvert så det var ikke mye ørn å se, denne gang. Passe slitne og rike på opplevelser var det godt å bli kjørt til hotellet på Sommarøy hvor vi skulle få middag denne kvelden.

Bussturen inn til Tromsø og hotellet vårt gikk lystig for seg. Det var god stemning på bussen og mange som ville underholde med både en og flere historier.

Vell fremme på hotellet var det noen som valgte å finne roen på rommet sitt, mens andre hadde mer energi igjen og ville utforske Nordens Paris en lys sommerkveld.

Søndag – årsmøte og hjemreise

Så kom søndag og det nærmet seg tid for hjemreise. Vi samlet oss for siste gang i møterommet for å avholde årsmøte med valg av nye styremedlemmer. Nina ledet oss fint gjennom møtet.

Tiden flyr så altfor fort når man er på AMC-samling. Enten man er klar for det eller ikke så kommer tiden for å ta farvel.

Etter lunch samlet vi barna og ungdommen for å ta et bilde av den flotte gjengen. Så var dette eventyret over for denne gang. En stor takk til styret i AMC-foreningen for en flott gjennomført og innholdsrik samling.

Vi gleder oss til neste samling!