2008 Najonal Hafjell

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I HAFJELL 26. - 29. JUNI 2008

Torsdag 26. juni ankom vi det hyggelige hotellet på Hafjell - Quality Hotel & Resort Hafjell på Øyer. Her skulle vi møtes til den årlige samlingen vår. Utover ettermiddagen og kvelden sjekket vi inn. 28 mennesker, med stort og smått, samlet seg til middag.

Gjensynsgleden var stor for oss som har vært med på dette før, og det var spesielt hyggelig å treffe nye medlemmer, som var her for første gang.

Tekst Eldbjørg Madsen / foto: Saskia Aleida Van Veen

Fredag var det duket for utflukt til Hunderfossen familiepark. Her var det aktiviteter for både barn og voksne. Det var bl.a. ansiktsmaling, radiostyrte biler og båter, vikingskip og mange forskjellige dyr. Her var mulighetene mange til å bli bedre kjent med hverandre. Vi hadde strålende vær, bare avbrutt av et regnskyll under lunsjen.

Etter middagen på kvelden, var det erfaringsutveksling.

På lørdag hadde vi besøk fra Picomed. Det ble demonstrert spisehjelpemidler. Dette var utrolig interessant, da en del av oss har utfordringer i forbindelse med måltidene. Senere på dagen kom ”Stasministeren” fra Lucky Næroset på besøk. Han holdt et begeistringsforedrag for oss voksne, mens barna lekte, og ble enda bedre kjent med hverandre.

Etter middagen var det tid for Quiz v/Morten. Her fikk vi brynet oss, både liten og stor. En kjempefin aktivitet.

Etter frokost på søndag samlet vi oss til et informasjonsmøte vedrørende BPA, borgerstyrt personlig assistanse. Det var Remi Johansen fra andelslaget ULOBA, som informerte.

Ungdommene våre bidro til at barna hadde det fint, når vi voksne var på møte.Likemannsprinsippet er i hovedfokus på våre samlinger. Barna kan leke med andre barn, som er i samme situasjon. Søsken treffer andre søsken, og man trenger ikke å gi lange forklaringer på hvorfor søster/bror sitter i rullestol eller går med skinner. Foreldre kan lære av hverandres utfordringer, og voksne AMCère kan ”øse” av sine erfaringer.

Vi gleder oss til neste samling!