2007 Nordisk Pindstrup, Danmark

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I PINDSTRUP, DANMARK 2. - 5. AUGI 2007

Så var det igjen tid for AMC-treff over landegrensene.

Denne gang på Pindstrup Centeret i Danmark. Et sted som etter hvert er blitt en kjent plass for mange av medlemmene i den norske foreningen.

Senteret er svært godt tilrettelagt og ligger fint til i Djursland.

Forventningsfulle og i feriemodus ankom vi senteret på torsdag ettermiddag. Med 20 personer fra vertslandet, 6 fra Sverige og 24 fra Norge ble vi en god gjeng. Vi ble møtt av en hyggelig dame i resepsjonen som delte ut romnøkler og informasjonspapirer for oppholdet. Noen hadde reist langt denne dagen mens andre hadde feriert noen dager i Danmark på forhånd. Uansett var det fint å få pakket ut fra bilen og få installert seg på rommet før det var tid for en velkomstsamling.

Første post på programmet var en samling i peisestuen med aktivitet og besøk av en tryllekunstner hvor vi ble delt inn i grupper og fikk selv prøve noen av kunstene. Dette var moro for både liten og stor. Mens de enkelte gruppen var i aktivitet satt resten av gjengen utenfor og koste seg i solskinnet. Senere var det middag med påfølgende uformelt sosialt samvær med kake og kaffe.

Dagen derpå var det etter frokost satt av god tid til aktivitet i svømmehallen. Dette benyttet nesten alle seg av og det ble både folksomt og mye plask i bassenget. Passe slitne og litt varme etter garderobeøkten, var det godt å kunne gå direkte til et nydelig dekket lunchbord. Maten på Pindstrup Centeret kan man i alle fall ikke klage på! Her var alle måltider nydelig tillaget og av beste hjemmelagde sort.

Etter maten hadde fått sunket litt var det tid til å samles til foredrag. Barna fikk nå eget opplegg utendørs med barnepassere. I tillegg til senterets sine utallige variasjoner av sykler og sparkesykler ble det blåst opp et stort hoppeslott. Sistnevnte var til stor glede for de 22 barna som deltok på årets samling.

Vi voksne fikk høre foredrag av barnelege Harald R Lie, som har arbeidet 20 år som lege for barn og unge, med funksjonshemmede som sitt speialfelt. Han presenterte en undersøkelse som er foretatt av barn og unge med AMC i Danmark. Dette var et sammendrag av en rapport som har til hensikt å beskrive de felles fysiske, helbredsmessige, personlige og sosiale kjennetegn som vil være aktuelt å finne i en gruppe personer med AMC og deres familier.

Lørdag våknet vi til sol fra blå himmel og deilig sommertemperatur. Dette passet ekstra godt da denne dagen var satt av til et besøk i fornøyelsesparken Djurs Sommerland. For de fleste, enten man er liten eller stor, er en dag i fornøyelsespark ikke å forakte, men det er klart at for de minste er nok dette et høydepunkt. Parken var flott tilrettelagt og mange av attraksjonene hadde egne tilrettelagte innganger. Vi fikk kjøre både opp og ned, sidelengs, frem og tilbake, og for det meste i stor fart. Tiden fløy og utpå ettermiddagen var det tid for å returnere slik at vi kunne nå festmiddagen på senteret. Utpå kvelden ble det karaoke, musikk, kaffe og kaker samt tid til å prate om løst og fast. Stemningen var upåklagelig.

Når man har det moro går tiden så altfor fort. Søndag kom og vi måtte forberede oss på avslutning og hjemreise. Formiddagen var satt av til fordrag og igjen eget program for barna. Vi voksne var så heldige å få høre på den kjente danske familieterapeuten Lola Jensen. Hun hadde en sjelden utstråling og glød når hun på en svært morsom måte fortalte oss om erfaringer fra sin hverdag. Hun presenterte mange små eksempler tatt fra alminnelig familiers hverdag, og her gav Lola Jensen oss en masse inspirasjon og forslag til å unngå alminnelige hverdagsgnissinger, og til å se lysere på vanskelige situasjoner. latteren satt løst hos tilhørerne og vi var mange som kjente oss igjen når hun f. eks beskrev de typiske trekk og ulikheter hos kvinner og menn. Her fikk vi mye å ta med oss hjem. Med Lola Jensens inspirerende fordrag var også årets nordiske likemannssamling kommet til ende.

Etter lunch var det tid for å si ha det og på gjensyn! Et fint familietreff med allsidig innhold, samt god tid til erfaringsutveksling, som kanskje er en av de viktigste sidene ved likemannssamlingene!