2006 Nasjonal Kristiansand

NASJONAL LIKEMANNSSAMLING I KRISTIANSAND JUNI/JULI 2006

I månedsskiftet juni/juli var det endelig klart for avspark for sommerens høydepunkt - likemannssamling i AMC-foreningen! I år samlet folket seg på Sørlandet, nærmere bestemt på Qualityhotellet ved Dyreparken i Kristiansand.

Med feriefølelsen på plass og ganske så lyse værspådommer lå alt ligge til rette for et skikkelig flott treff!

Tekst og foto: Siv Ragnhild Schultz

Som vanlig viste værgudene seg fra sin beste side når AMC'ere samler seg til likemannssamling! Spente og forventningsfulle store og små ankom Kristiansand utover ettermiddagen på torsdagen, denne første dagen på samlingen. Vi ble tatt godt i mot på hotellet av en hyggelig og imøtekommende betjening. Mange hadde en lang reise bak seg, og det gjorde godt å endelig komme fram og få strekt på bena. Kanskje rekke å ta seg en svømmetur i hotellets basseng før middag eller oppdatere seg på fotball-VMs siste resultater?

Etter at de aller fleste hadde ankommet, kunne Berit Evensen fortelle oss at vi hadde en helg i vente fylt med godt påfyll av både faglige stoff, uunnværlig utveksling av erfaringer og tips, en etterlengtet tur i Dyreparken og mye mye mer for både store og små!

Sosialt samvær og erfaringsutveksling

Når AMC’ere samles, er det aldri vanskelig å finne noe å snakke om. Utover kvelden var det god tid til å treffe igjen gamle kjente og å bli kjent med nye. Det å møtes og få snakket sammen om store og mindre hendelser og opplevelser er helt uvurderlig og er en stor og viktig del av det å være på likemannssamling. Med mange av de samme erfaringene og opplevelsene omkring det å ha AMC eller det å være pårørende til noen som har AMC, har man forutsetning for å forstå hverandre på en måte som ikke så mange andre har. Det var ikke gått lange tiden, før denne befriende, hyggelige og oppbyggelige praten var godt i gang langt ut i de små timer.

Paneldebatt med dybde

Neste dag bar med seg minst like fint vær som det de hadde lovet oss. Temaet for samlingen og for paneldebatten som stod på programmet denne dagen var ”AMC i alle livets faser”. Vi var så heldige å få besøk av Inger Lise Andresen fra TRS-senteret på Sunnaas. Hun skulle være med oss i panelet sammen med Berit Evensen og Stig Morten Sandvik, som begge har AMC.

Inger Lise Andresen fortalte oss en hel del om det å leve med AMC i møte med andre, både mennesker fra helsevesenet men også i alle andre sammenhenger i livet. Utfordringene vil selvsagt være forskjellige ettersom hvor man befinner seg i livets faser. En velkjent opplevelse for mange, er i møte med legen sin å oppleve at man vet mer om sin egen diagnose enn det legen gjør. Kanskje kunne det vært gjort mer for å lære opp leger til å håndtere sjeldne diagnoser på en bedre måte? Det er viktig at leger er i stand til å se hele mennesket – og ikke bare et spennende kasus med en diagnose som er ukjent og interessant! For de fleste er det viktig å bli sett som det mennesket en er, og ikke som funksjonshemmet. For barn og ungdom, eller egentlig alle, kan små kommentarer, blikk og ubehagelige spørsmål være vanskelig å oppleve og brenne seg fast i minnet.

Inger Lise kunne også fortelle oss om at det er både synlige og usynlige sider ved det å ha AMC. Noen opplever kanskje at de usynlige, som for eksempel smerter og slitenhet, er vanskeligst? Andre opplever det annerledes.

Tanker å ta med seg videre

I løpet av debatten som fulgte kunne Inger Lise dessuten fortelle oss om begrensninger og muligheter ved det å ha AMC. I forhold til barn, vil det å oppleve begrensninger i forhold til det ”alle andre” snakker om og er med på med stor glede, naturlig nok kunne gi en følelse av savn og en følelse av å være utestengt. På småsteder hvor tilbudet om uteaktiviteter ofte er begrenset, gjelder det å finne andre arenaer hvor man kan ha felles opplevelser og aktiviteter sammen med andre barn. Likevel: Begrensningene er ofte mindre enn man skulle tro!

Innenfor dette området er det i følge Inger Lise Andresen to grøfter på veien som det er fort gjort å havne i: nemlig overbeskyttelse og overmestring. Hun kunne fortelle at hun hadde opplevd absolutt mest av det siste – nemlig overmestring! Særlig når det gjelder barn: Er det noen voksne som ser at enkelte ting kan være for vanskelig? Og at man blir sliten? Utover i voksenlivet kan det derimot bli vanskelig å opprettholde aktiviteter man klarte tidligere, og det kan være vanskelig å bryte et innlært mønster av mestring. Mange føler at man i 30-40-årsalderen opplever å ha overmestret for lenge, man orker ikke å strekke strikken 110 % mer. Dette er noe kanskje alle mennesker etter hvert kjenner på, men kanskje funksjonshemmede kjenner det tidligere og tydeligere? Det å oppleve tap av funksjon og kanskje måtte gi opp for eksempel en jobb eller aktivitet man har vær glad i, kan avstedkomme en følelse av sorg.

Etter hvert som debatten skred fram, ble det en virklig fin utveksling av erfaringer og opplevelser og mange fine tanker en kan ”putte i sekken” og ta med seg videre.

Årsmøte og SINTEF-undersøkelse

Etter en velsmakende lunsj og forfriskende tur ut i den nydelige solen, var det klart for årsmøte i Landsforeningen for AMC. Møteleder var Stig Morten Sandvik, som guidet oss fint gjennom møtet. Ved starten av årsmøtet holdt gjest på årsmøtet, forbundsleder i NHF Eilin Reinaas et informativt og godt innlegg om arbeidet som skjer på ulike områder sentralt i NHF. I forbindelse med NHFs 75-års jubileum, fikk hun overrakt gaver og hilsninger av leder i AMC-foreningen Berit Evensen. Deretter var det valg, før årsmøtet ble avsluttet. I etterkant av årsmøtet, informerte Lisbet Grut fra SINTE Helse om prosjektet hun er leder for: ”Kartlegging av sjeldne diagnoser i Norge” og som AMC har blitt valgt ut til å bli en del av. Dette er en unikt mulighet for oss til å bidra til økt kunnnskap om AMC og hvordan det er å leve med AMC-diagnosen. Bakgrunnen for undersøkelsen, er at det finnes lite systematisert kunnskap når det gjelder situasjonen for en rekke sjeldne diagnoser i Norge, derblant AMC. Dette gjelder både forekomst, livssituasjon og erfaringene med de tjenester og tilbudet personer med sjeldne diagoser mottar. Dette er temaer som den pågående undersøkelsen skal ta for seg.

Julius på programmet

En viktig del på programmet som både store og kanskje særlig de små hadde gledet seg veldig til, var turen i Dyreparken! Lørdagen opprannt med solen høyt på en knallblå himmel og med lunsjpakka under den ene armen og kameraet under den andre, kunne vi endelig og i flokk og følge ta turen bort til parken. Noen fant hverandre igjen for en felles lunsj etter noen timer i parken, mens andre holdt rådyrene med selskap mens de koste seg med den gode maten fra hotellet. Da hver en liten marekatt og Julius hadde fått sitt obligatoriske besøk, og man hadde fått hilst på både røverne i Kardemomme by og Kaptein Sabeltanns sjørøvere, vandret alle tilbake til hotellet - trette , men fulle av gode opplevelser, varme solstråler - og litt slitne ben.

Over for denne gang – vi sees i Danmark!

Som vanlig gikk tiden alt for fort på likemannssamlingen i AMC-foreningen, og før vi fikk sukk for oss, var søndagen et faktum og tiden for hjemreisen var kommet. Hva været angikk, var likemannssamlingens siste dag intet unntak. Nydelig sol varmet oss også denne dagen! Deltakerne på samlingen samlet seg for siste gang for å høre litt fra Berit Evensen om det nordiske arbeidet som foreningen deltar i. Hvert år avholdes det nordiske styremøter og annet hvert år samles deltakere fra Norge, Danmark, Finland og Sverige for nordiske Likemanssamlinger. I fjor i Norge i Langesund og neste år er planene i gang i Danmark for et treff på Pindstrup ved Grenå. Tidspunkt vil sannsynligvis bli i starten av august.

Med disse tre flotte dagene i Kristiansand i bakhodet, er det bare å huke av neste års nordiske likemannssamling i kalenderen og begynne å glede seg! Vi sees igjen neste år!